Matura z klp.pl. Zdaj na wymarzone studia z naszym serwisem

Konflikt tragiczny w „Antygonie” – problem władzy

Konflikt tragiczny w Antygonie opiera się na problemie: które prawo jest ważniejsze, naturalne (boskie) czy umowne (ludzkie)? I czy człowiek może wydawać zakazy niezgodne z tym pierwszym. Warto zwrócić uwagę, że odpowiedź Sofoklesa jest głosem osoby pobożnej. Prawo boskie mówi, że zmarłego należy pogrzebać – żeby nie budzić odrazy bogów i żeby jego dusza nie błąkała się po ziemi. Prawo ludzkie wydane zostało przez Kreona. Polinejkes jest zdrajcą, za karę więc nie będzie pochowany – ani w ziemi ojczystej, ani w obcej.

Kreon odmówił mu nawet skromnego pogrzebu, o który upominała się Antygona. Uważała ona, że Kreon nie miał prawa wydawać takiego zakazu. Dla niej najważniejsze jest prawo naturalne i posłuszeństwo wobec bogów. Nie boi się kary. „Współkochać przyszłam, nie współnienawidzić” to jej hasło – miłość do brata jest dla niej najważniejsza, nie złamała zakazu ze względu na nienawiść do Kreona.




- klp.pl bez reklam, 30 dni tylko 1,23 zł. Zamów teraz!

Warto zwrócić uwagę na to, że Kreon także ma w dramacie swoje racje. Wydając swoje rozporządzenie nie miał złej woli, chciał jedynie ukarać Polinejkesa, który w jego oczach był zdrajcą. Chciał, aby ludzie szanowali go jako nowo obranego władcę, by nie posądzali go o pobłażliwe traktowanie członków swojej rodziny.

Ismena przyznaje Antygonie rację, ale powstrzymuje się od czynów. Wybiera modlitwę o przebaczenie i pozostaje wierna nakazowi władcy. Antygona uznaje taką postawę za maskowane tchórzostwo.

Chór starców to głos doradczy, ale nie decydujący. Sugeruje Kreonowi niewłaściwość zakazu. Władca oburza się i nie przyznaje mu racji. Wreszcie chór uznaje go za pana życia i śmierci, któremu obywatele mają być posłuszni. Nie ma odwagi bronić przy nim praw boskich. Zrobi to dopiero Tejrezjasz, ale wtedy będzie już za późno. Tylko on miał odwagę otwarcie sprzeciwić się Kreonowi i tylko jego władca posłuchał. Wieszcz zagroził mu utratą rodziny. Wskazał postępowanie, które może sprowadzić na miasto nieszczęście. Nie wypowiadał się na temat Antygony.

Hajmon wyraża głos opinii publicznej, która jest oburzona postępowaniem Kreona i stoi po stronie poszanowania praw boskich.

Ogólna wymowa utworu jest następująca: Kreon nie miał prawa sprzeciwiać się prawom boskim, nie uczynił tego jednak ze złej woli. Poniósł za to karę, ale ukarana została też Antygona. Oboje padli ofiarą hybris, czyli zaślepienia, pychy, zbytniej wiary w siebie. Autor ukazuje dwa konflikty:

strona:   - 1 -  - 2 -  - - - Nowość!!! Rozwiąż test sprawdzający
Drukuj  Wersja do druku     Wyślij  Wyślij znajomemu   Wyślij Popraw/rozbuduj artykuł




Komentarze
artykuł / utwór: Konflikt tragiczny w „Antygonie” – problem władzy



  • Konflikt tragiczny w „Antygonie” – problem władzy - goska (gosiaczek14155 {at} o2.pl)
    bardzo dobrze piszecie! genialnie! akurat nie ma stosunku glownych bohaterow do otaczajacego swiata (a to jest mi potrzebne) ale i tak zeby mozna bylo glosowac to dalabym wam maxmymalna liczbe punktow


  • Antygona-oskarżona - Katarzyna (filutek92 {at} o2.pl)
    mam taki problem, założyliśmy sprawę Antygony, jest sąd, oskarżona, ława przysięgłych, itp. i jestem ja czyli oskarżyciel, nadal nie wiem co ja mam zarzucać jej- musze kilka mieć pomysłów a ja mam tylko ten że nie posłuchała Kreona. ale to łatwo podważyć i leże- pomocyy!


  • Konflikt tragiczny w „Antygonie” – problem władzy - aDusIq (adusiq92 {at} o2.pl)
    Witaam ;)) Ciesze się,że istnieje ktoś taaki ... co to np. napisał ;dd Dzięki wielkiee..;]] Pozdrawiam i życze miłego dzionkaa... ;dd ;** ;)) xDD


  • Konflikt tragiczny w „Antygonie” – problem władzy - stała bywalczyni_afi (kermitka05 {at} wp.pl)
    Tutejsze opracowania są przegenialne, sensowne, klarowne. Są najlepszym doraźnym środkiem,by przypomnieć sobie najważniejsze idee, motywy, toposy itd.itd. Mam tylko małą uwagę-powinno być więcej o stronie stylistycznej wierszy,gdyż często jest ona wyznacznikiem lub wzmocnieniem przesłania. Pozdrawiam:-)


  • Konflikt tragiczny w „Antygonie” – problem władzy - MOniAk ()
    tylko szkoda, że nie ma tu tematu: ''Kto miał racje: Kreon czy Antygona?'' bo to mi jest akurat najpotrzebniejsze:( No ale i tak świetnie piszecie:)


  • Problematyka utworu - Agnes ()
    złoty laur dla państwa zaprawde powiadam, iż znaleźć cokolwiek o wartości merytorycznej przekraczajacej półstronicowy elaboracik w necie to cud rzędu tego nad Wisłą


  • Problematyka utworu - kamila (drzewo1117 {at} tenbit.pl)
    dzieki temu kto to zrobil


  • Problematyka utworu - Ania (mruwa14 {at} op.pl)
    troche za mało na temat Hajmona oraz jego związkiem z Antygoną! Nie jest wyjaśnione kim są poszczególne osoby! A poza ty super:) jak tylko zbajde czas postaram się wrócić i dopisać! pozdrowionka:*


  • Problematyka utworu - yolka (yolka13 {at} tlen.pl)
    super:) dzieki wielkie:) pozdrowionka:) jak dostane natchnienia to co dopisze:)




Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi:
Antygona - studia, matura, korepetycje i konsultacje on-line

Matura i studia z klp.pl. Zobacz inne serwisy Kulturalnej Polski
reklama, kontakt - Polityka cookies